2011-01

Då var det nytt år ! Har nyss gått igenom arkivet här i bloggen för det gångna året, och herre gud vad mycket som har hänt detta år. Vilket bra år det har varit ! Så jag tänkte dela med mig lite av mitt år :) Året som nog är det mest händelserika i mitt liv hittills.


Den 25 januari började jag det som hittills varit en av de roligaste perioderna i mitt liv - makeup artist utbildningen. Där följde 11 intensiva men roliga veckor med fotograferingar, visningar osv. Den första visningen var en bröllopsmässa och därefter följde en rad hårvisningar där vi fick åka runt i olika städer och sminka modeller, en hel del plåtningar och annat roligt.


Den 1 februari gjorde jag min första dag på Makeupstore. Alltså mindre än en vecka efter jag börjat min utbildning. Ganska snabbt konstaterade jag att jag absolut inte var redo för detta så snart och tiden att kombinera med skolan inte räckte till. Jag kände att när jag äntligen tagit mig i kragen och sökt utbildningen så var den det som måste ha största fokus eftersom detta ändå var något man gör en gång i livet och något jag sett fram emot så länge. Jag slutade på Mus mindre än två veckor efter jag hade börjat och detta är ingenting som jag ångrar en sekund idag.


I februari sminkade jag för min första plåtning och hade Elin som modell.


I februari åkte jag även på min första kryssning med 3 helt underbara tjejer.


Jag och en till tjej från gruppen fick åka iväg på vårat första fotouppdrag.
En plåtning för butiken Jb:s i Falun, där Maria var en av modellerna jag sminkade och därmed fick jag en ny vän på köpet.


Jag fick för mig att jag skulle färga håret i någon ljusbrun kropparnyans.


I april hade vi slutprov varje dag sista veckan.



Den 9 april fick jag mitt diplom som professionellt diplomerad makeupartist.
Och det firades såklart både på studion och med en fest på kvällen :)



Dagen efter vi fått diplomet var jag ut på första jobbet som makeup artist. Sminkade inför en modevisning på Cozmoz.


Jag, Sandra & Fredrika åkte till Stockholm och gick på kurs för Bare minerals.


I slutet av april sa vi upp lägenheten i forssa och flyttade upp till skräddarbacken.
En större och nyrenoverad lägenhet och jag fick ett eget sminkrum.


Den 27 april gjorde jag min första dag på Kicks i Borlänge. En något nervös dag då jag var rädd för att ha samma känsla som jag hade när jag jobbade på Mus, men det gick så bra så och jag trivdes som fisken i vattnet och blev kvar hela sommaren.


I maj tog jag mod till mig och färgade håret rött. Jag trivdes förvånansvärt bra i det, men det var jobbigt att alltid behöva tänka på att kläder & smink skulle matcha med håret.


A-c kom hit och hälsade på, vilket sker alldeles för sällan nu för tiden ♥ Saknar henne varje dag !


Efter att vi flyttat till Skräddarbacken fick jag & Emma lite mer kontakt igen eftersom det bara var ett stenkast mellan oss nu. Vi solade och snackade massa skit och jag fick hjälp att fixa till uteplatsen.


I juni färgade jag tillbaka håret blondt. Jag tröttnade på att alltid tänka på vad jag har på mig och hur jag ska sminka mig.


En båttur med killarna. Väldigt skönt att bara sitta där och guppa på vattnet i solen :)





A-c och Jossan kom hit för Peace & love-festivalen. Veckan tillbringades med nära vänner & underbara människor.


Jag hade en hel del plåtningar denna vår & sommar och plåtade även en av dem själv.


Vi bokade en resa till Turkiet i augusti och en vecka senare var vi där.
Ett femstjärnigt hotell med jättefin utsikt, spa, bio, nattklubb, restuaranger m.m. En jättemysig vecka bara vi två ♥


Vi skaffade en ny familjemedlem som blev att heta Leia. Egentligen skulle vi ha hennes syster men när jag såg denna lilla sötnos så smälte mitt hjärta och det blev den enögde kattungen som fick följa med hem. Bokade tid för veterinärbesök pga av att hon bara hade ett öga. Hon verkade må bra i det stora hela men jag ville vara på den säkra sidan. Inget fel på henne sa veterinären förutom en inflammation i "hålet" där ögat skulle ha varit. Åkte hem med en salva och på kvällen kunde hon inte ens gå utan att ramla omkull. Åkte akut till Falu djursjukhus där vi tvingades avliva henne pga vattenskalle. Jag har nog aldrig träffat en katt som varit så kärleksfull & gosig som hon. Världen är bra orättvis ibland !

I slutet på augusti blev jag erbjuden två tjänster på en och samma dag utan att ens ha sökt. Ett på en förskola och ett på en skola. Tackade ja till skolan och började dubbelköra med det och Kicks.


Jag fixade i ordning mitt sminkrum.


Jag färgade håret brunt.


Jag lånade Emira när Emma skulle flytta.
Vi bakade chokladbollar och jag påmindes om hur härligt det är med barnskratt.


I slutet av oktober sa jag upp mig från Kicks i Borlänge. Inte av anledningen att jag inte trivdes utan för att det inte gick att kombinera båda jobben. Jag hade en tjänst på 15 h/månad på Kicks, vilket absolut inte går att leva på. Tog beslutet att säga upp mig när jag kände att jag nästan höll på att gå in i väggen.


Det närmade sig halloween och jag la i slingor i håret för att bli ljusare, igen. Vi firade halloween på skolan och jag hade lovat barnen att göra köttsår, men jag kände att jag inte riktigt orkade så tidigt på morgonen så det fick bli vampyrbett i stället. Barnen tyckte det såg lite läskigt ut :) Jag & de andra lärarna smög upp på vinden och barnen fick gå spökvandring, efter vägen stod vi och skrämde dem. Kolsvart var det där uppe och barnen tyckte nog det var lite spännande :)


På kvällen blev det halloweenfirande. Jag & Katarina var väl de enda som verkligen planerade våran utstyrsel, men det var roligt att få göra något riktigt för en gångs skull.


Den 28 november gjorde jag min första dag på Kicks i Falun. Karin från butiken i Borlänge ringde och talade om att det fanns en tjänst ledig i Falun, snabbt som fan ringde jag dit och fick komma på en liten intervju redan dagen efter, sen var det klart. Har henne att tacka för att jag är där idag. Underbart ! :)


Jag blekte håret och blev åter igen blondin på riktigt.


Hela december månad bestod av jobb, jobb, jobb.
Julhandel och paketinslagning. Stressade dagar, men roligt !



Det blev julafton och vi var hos Kalles pappa och åt frukost och umgicks med hans familj. (bilden på mig & Arwen var några dagar tidigare)


Juldagen. Party.

Ja, det var mitt år i det stora hela. Som ni märker så är jag inte allt för generös med private stuff. Men mitt år har i stort sett bara bestått av utbildning, jobb, smink, smink & smink. Jag har bokstavligt talat jobbat häcken av mig detta år ! Men det har varit det roligaste och bästa året hittills i mitt liv. Jag ångrar inte en sekund att jag gick utbildningen och alla ni som sa att jag inte skulle få något jobb, jag har haft fler jobb under detta år än någonsin tidigare ! Tji fick ni ;)
Jag har lärt känna nya och underbara människor i denna resa. För en resa har det verkligen varit ! Ett år jag aldrig kommer glömma !


Kommentarer
Postat av: Jonna

Det var en bra årsresumé!



Finns det verkligen folk som har mage att vräka ur sig något som att du inte skulle få jobb efter utbildningen!?



Brinner man verkligen för något så finns det inga gränser.



Ha ett lika bra 2011!

2011-01-02 @ 13:15:08
URL: http://evelinajonna.bloggplatsen.se/
Postat av: Linda - En Vimsig Mamma

det var en bra årsresumé! Men du blev ju gudmor också!! =) KRAM

2011-01-03 @ 22:35:13
URL: http://holen666.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0