Balsammetoden efter 1 1/2 månad.



Jag har fått så mycket frågor om det här med balsammetoden, så nu tar vi det en gång för alla. Jag har hållt på med balsammetoden i en och en halv månad nu och jag tänker inte sluta ! Den första frågan alla ställer sig är "hur fan får du håret rent ?". Den största anledningen till att man använder shampoo är för att få ur alla rester av silikon och mineraloljor som finns i det mesta av våra schampon, balsam och stylingprodukter. När du använder balsammetoden måste du alltså lära dig att läsa innehållsförteckningen på dina produkter väldigt noga ! Jag rensade ur i stort sett hela mitt badrumsskåp när jag insåg hur mycket onödigt skit produkterna innehöll. Jag använder alltså inga produkter som innehåller silikon, sulfater eller mineraloljor. Det finns massa koder för detta i innehållsförteckningen så det gäller att ta reda på innan vad alla kodord står för. Det låter krångligare än vad det är. Jag skrev ner en lista på vad produkterna inte fick innehålla och sen gav jag mig ut i butikerna och handlade nytt.

Det är inte bara att börja med balsammetoden. Du måste göra en sistatvätt med ett shampoo som innehåller sulfater, men inte silikon eller mineraloljor. Du kan alltså inte ta vilket shampoo som helst. Detta för att få ut alla silikoner som du grott in i håret i flera års tid.

När du har gjort din sistatvätt är det bara börja med ditt balsam (detta ska vara fritt från silikoner, mineraloljor och sulfater).
För att få håret riktigt rent gäller det att massera hårbotten i ungefär 10 minuter med balsam, och sen skölja, skölja, skölja ! Man brukar säga att när du tror att du har sköljt färdigt så sköljer du lika mycket till.
Och balsammetoden är en djungel, tro mig. Man får prova sig fram en hel del innan man hittar produkter som funkar och jag är inte helt i mål än heller. Men jag är en god bit på vägen. Eftersom jag har ganska tunt hår föredrar jag ett lätt balsam att tvätta med (vilket de allra flesta gör, annars kan håret lätt bli att se fett ut snabbt). När jag började med BM så hade jag ett tvättbalsam och ett vårdbalsam, vilket jag insåg här om dagen att det inte behövs. Vårdbalsamet är oftast lite tjockare i konsistensen och ska ge mer fukt till längderna. Alltså tvättar du hårbotten med ett lite lättare balsam och lägger sen vårdbalsamet som är lite tjockare i längderna. Jag tyckte håret behövde tvättas var och varannan dag, men nu testade jag att använda tvättbalsamet i längderna också vilket funkade mycket bättre ! Man får prova sig fram helt enkelt.

Nu har jag nyss klippt mig, men jag ser stor skillnad på mitt hår. Det är fylligare och mer volym, och lockigt ! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0