Julstöket har börjat.



På Söndag är det första advent. Många har börjat plocka fram julsakerna; adventsljusstakar, porslinstomtar, julgardiner m.m. Jag var upp på vinden igår kväll och rotade fram alla julsaker som bokstavligt talat låg kastade lite överallt. Jag hittade mycket skit. Inte mycket som jag vill ha framme. Jag gillat stilrent. Jag vill inte ha små porslinstomtar överallt. Men jag hittade en ful, tråkig adventsljusstake i trä som jag bestämde mig för att måla om. Svart med röda rosetter. Nu står den där i fönstret och ser så fin ut :) Men jag känner att det är lite tidigt än så den får inte tändas förän på Söndag.

Jag älskar julen. Det har jag nog gjort ända sen jag var liten, mycket tack vare mamma & pappa. Mamma pyntar alltid så fint; det står tomtar överallt, adventsljusstakar i varje fönster, julmusik som spelas redan i slutet av november, doften av allt godis som hon alltid gör innan jul. Själva stämningen är så mysig. När vi syskon var små låg vi alltid vakna kvällen innan och kunde knappt somna, för vi visste att det skulle ligga paket under granen på morgonen. Mamma och pappa var alltid upp och la några små paket under granen på natten, som vi fick öppna när vi vaknade. Redan klockan 5 på morgonen sprang vi upp och väckte varandra, för att sen sitta i våra pyjamaser i vardagsrummet framför julgranen och öppna våra paket tillsammans. Tomten kom inte förän på sen-eftermiddagen och det var ju en evig väntan såklart. Numera är jag glad om jag slipper tomten. Men jag är glad över att jag har haft sånna föräldrar som alltid engagerat sig så mycket i julen, som alltid har sett till att allt har varit mysigt och bra för oss barn. Nu är jag vuxen men jag tycker fortfarande att det är viktigt att jul ska spenderas med familjen !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0